7 dic 2008

Chavez kondigt referendum aan over herverkiezing


De Venezolaanse president Hugo Chavez riep zijn medestanders op om in de komende maanden de verkiezingscampagne verder te zetten. Hij wil ten laatste in februari een referendum organiseren over een amendement aan de grondwet, dat zijn herverkiezing voor een derde ambtstermijn mogelijk maakt.


Pol De Vos

Más info?: pincha aqui

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 23 november haalde de PSUV, de partij van Hugo Chavez, 57% van de stemmen. Toch heeft de oppositie enkele belangrijke deelstaten en de hoofdstad Caracas kunnen veroveren.

“Als ik zie hoe de oppositie tekeer gaat tegen de Cubaanse artsen, tegen de gezondheidszorg die we organiseren via de Missie Barrio Adentro, tegen de gesubsidieerde voeding in de Mercalwinkels (er werd er een geplunderd). Als ik zie hoe in Miranda woningen worden afgenomen van armen die er in kregen toegewezen. Als ik dat allemaal zie… Dan zeg ik “Uh Ah, Chávez no se va!”(1)

“De dag dat ik me terug trek, zal wel komen. Iets later, als God het wil, en als het volk het wil. Niet wanneer 4 kleine yankee-oligarchen het willen die hun vaderland verkochten.”

President Chavez voegde eraan toe dat dit referendum helemaal anders zal zijn dan het referendum voor een nieuwe grondwet – eind 2007 – “dat nipt werd verloren omwille van de complexiteit en de vele thema’s die erin stonden. Deze keer zullen we winnen, want het zal eenvoudig zijn: één enkel artikel. Vorige keer was het allemaal veel te ingewikkeld.”

“In de huidige situatie wil ik het land niet gedurende een lange campagne in de onzekerheid laten. We gaan dit referendum op korte termijn organiseren. Ten laatste in februari. Mijn voorstel is een aanvulling op de grond wet die een onbeperkte herverkiezing mogelijk maakt.

Iedereen in actie: vanaf vandaag, zonder één dag te verliezen. De campagne gaat door!"

(1) Leuze die door honderdduizenden werd geschreeuwd tijdens de campagne voor de presidentsverkiezingen: “Uh Ah, Chavez gaat niet weg”



Más info? pincha aquí